Poezie in grai banatean

Publicat pe Actualizat pe


HANŢI

(POEZIE ÎN
GRAI BĂNĂTEAN)

LA I.R.E. PE
UNU HANŢI MAI ANŢĂRŢ L-OR ANGAJAT,
SĂ UMBLE DIN
CASĂ-N CASĂ, LA CITIT ŞI LA-NCASAT.
ŞI L-OR
ÎNVĂŢAT PRĂ HANŢI SĂ CITEASCĂ LA CONTOR
ŞI CUM
MERS-OR KILOVAŢI SĂ IA BANII LA POPOR!
DAR CUM HANŢI
ROMÎNEŞTE N-O VORBIT LA EL IN SAT
NU BAŞ STIE
ŞI DE AIA SĂ VEDEŢI CE S-A-NTÎMPLAT!
CÎND S-O DUS
ÎN PRIMA CASĂ O MUIERE-N GANG ŞEDEA
CÎND SĂ
INTRE, GĂZDĂRIŢA ÎL ÎNTREBĂ CĂ CE VREA.
HANŢI-ATUNCEA
ÎI RĂSPUNDE: ”
– IO ACUM TREBE VĂZUT,
DUMNEATA ÎN
LUNA ASTA CÎTE NUMERE FĂCUT „!
GĂZDĂRIŢA
SPĂRIATĂ, ÎL PRIVI  DĂ  SUS ÎN JOS
ŞI ÎI SPUSĂ
MÎNIOASĂ : „DOMNULE FII SĂ RIOS”!
– SERIOS,
RĂSPUNSĂ HANŢI. DE CÎND LUNA ÎNCEPUT
IO LA FIECARE SCRIEM
CÎTE NUMERE FĂCUT!
– DOMNULE,
O FI, DA ASTA NU-I UN LUCRU BAŞ FRUMOS
ŞI NU CRED SOCOATA ASTA
SĂ V-ADUCĂ V-UN FOLOS!
– CUM SĂ
NU (RĂSPUNSĂ HANŢI)! NUMERI TREBE SOCOTIT,
FIINDCĂ
DUPĂ ORICE NUMĂR TAXĂ TREBUIE PLĂTIT!
FUGI MĂ NEAMŢULE
D-AICEA, CĂ-Ţ DAU UNA DE TE-OMOR
C-AŞA TAXĂ NU O FOST
NICI PRĂ VREMEA TURCILOR!
Ş-APOI NU ŢI-OI DA IO
TAXĂ FIINDCĂ TU NU AI VĂZUT
ŞI NU ŞTII IO ŞI CU
VICĂ CÎTE NUMERE-AM FĂCUT!
-„BA
IO ŞTIU, RĂSPUNSĂ HANŢI, PENTRU CĂ IO CUM PRIVIT
LA ŞCĂTULA DUMITALE, ŞTIU CÎT ESTE DE PLĂTIT!
” SOFI-ATUNCEA SPĂRIATĂ, PRĂ VICĂ-L STRIGĂ
PLÎNGÎND
ŞI ÎI SPUSĂ LA URECHE CE-AR AVEA NEAMŢUL DE
GÎND!
VICĂ SĂ-N FOIE ATUNCEA ŞI LUI NEMŢU-I
ZISĂ-AŞA :
– CÎT MI-S IO STĂPÎN AICEA, TU NU INTRI-N CASA
MEA!
HANŢI ÎŞI PIERDU RĂBDAREA ŞI I-O SPUS LU
VICĂ : BINE!
DAC Ă NU VEDEM
ŞCĂTULA, IO TĂIEM MAŢU LA TINE!
ŞI SĂ VEZI ATUNCI NEVASTA, CUM VENIT
ÎNTUNECAREA
TOATĂ TOAMNA, TOATĂ IARNA, CUM LUCRAT CU
LUMÎNAREA!
VICĂ SPERIAT ATUNCEA, CĂTRĂ SOFI SĂ ÎNTOARSĂ
ŞI ÎI ZISĂ-N GURA MARE, ASCUNZÎNDU-SE PRIN
CASĂ :
-„D Ă-I CE CERE MĂI MUIERE ŞI SĂ PLECE DRACU
NEMŢU
-PENTRU NIŞTE LEI ACOLO, N-OI LĂSA SĂ-MI TAIE
MAŢU „!

Dictionar:
I.R.E. =INTREPRINDERE DE REŢELE ELECTRICE
ŞCĂTULĂ = CUTIE

via mail.

Reblog this post [with Zemanta]
3 gânduri despre „Poezie in grai banatean

    guri spurcate a spus:
    Aprilie 6, 2009 la 16:09

    fain

    Sorin Olariu a spus:
    Octombrie 22, 2009 la 16:48

    LA FOTBÀL, LA CHEFEREU – autor Sorin Olariu (Caransebes)

    Ieri, la bertu Gugulanu, stând aşa, la una mică,
    Iaca, şine crezi că vine?… Dracu gol dă Ghiţulică.
    S-aşăză şî el la masă ş-uice-aşa, dîntr-un nimic
    Înşepu să zdrăngănească la un capăt de băgic:

    -Haida, haida Chefereu’! îşi trânci pă jios căşiula,
    Astăz vrem să-i baţ pă ăşcia barem cu vr’o Şapce- Nula.
    -Şe-i cu cine?!-l întrăbai, zbieri ca bou’ la căsap…
    Du-ce la Jăbel ‘năpoi, să ce cauce pî la cap.

    -Hai măi nano, c-am sărit măi-năince poarta şcolii,
    Că-i meci: Chefereu’ nostru cu ştudenţî dî la Poli.
    Şe să faşi, ce puni cu prostu?! Făr-o vorbă m-am şî dus,
    N-apucai să fac nişi plata că mă luă măido pe sus.

    Ş-apăi mă băgă nepotu pîn butoara dî la gard
    Dă-m venea d-aşa ruşine ca tăşiunili să ard.
    Când colo, potop de lume…N-am văzut atâţa, baş,
    Numa pî la Sfântu’ Gheorghe, la negeia dîn Oraş.

    Şî-ncepură, frace, jiocu!… Parc-erau cuprinş dă draşi
    C-alergau dup-o surducă douăzăşi dă tolomaşi.
    Lilă-n dunji cu picăţăle erau ăi dîn Cimişoara
    Iar a noşcii, înfloraţ, cum îs prunii primăvara.

    Io n-am prişeput, mă frace: cum surduca o-ajiunjeau
    Nu ţ-o luau, ba chiar în şiudă cu pişioru-n ea dăgeau!.
    Dăgea unu, dăgea altu… Mă miram d-aşa prostie
    Şî-i spusăi lu Ghiţulică : -Io mă pro-ntorc la răchie!

    Că nu-mi plaşie jiocul ăsta, fir-ar forma lor clonţoasă!…
    Tot măi bine îi la bert cu uiejili pă masă.
    -Uico, stai nu te prostî! Mă luă atunşi, copilu
    Şi-mi crişi în cîcea vorbe, dă fotbal cam care-i şpilu’.
    Poezii în grai bănăţean

    Şică d-aia bat surduca, să le baje gol în poartă
    Ş-ăla-n negru nu îi popă, ăla-i pus ca să-i dăspartă.
    Iar d-aud cumva: Haut, haut! nu-i vr’un câne care zbiară,
    Haut îi când beşica albă vre să iesă pân-afară.

    M-aşăzai la loc pă trepce, fi’ndcă să-ndârjîsă jiocu,
    Să-ndîrjîsă şî nepotu suduindu-le nărocu.
    Dup-o vreme,-un cheferist subţîrel prăcum un fus
    Proţăpi surduca-n aţă dă săriră toţ în sus.

    Să ţucau de numa-numa… Ghiţă-şi azvîrli căşiula:
    -Uico, şe ce miri ca prostu, doar conduşi cu Unu-Nula!
    Zvîrle-ţ păstă cap căşiula, bucură-ce, du-ce bolii,
    Dă nu vrei să iei bătaie, c-ăşcia cred că ţîni cu Poli!

    Şe să fac? Sării dodată ca dăscîncicu-n giochi
    Şî numa-l aud pe unu: -Aoleu, m-ai scos un ochi!
    -Taşi odată, gură spartă, nu măi faşe pă nebunu,
    Că doar nu-i vreo greutace să vez meciu şi cu unu!

    Nu mă scoace dîn sărice, că dă-ţ trag vr’un pumn în nas
    Ce învârţ ca titirezu preţ dă jiumăta dă şeas!
    Cînd colo, năcaz, nu alta : Golu ni l-or ănulat,
    Fi’ndcă picicotul nostru şică-n opsai l-or aflat.

    Ţîn-ce-atunşi urări dă mamă, şchipături, fluierături,
    Suduieli, ocări cu carul şe ieşau dîn mii dă guri.
    Ba năcazul şî măi mare că-mi pierdui căşiula bună,
    Cum o aruncai prea tare n-am putut s-o prind în mână.

    Şî măi mult: ăi de la Poli, pînă meciu s-o gătat,
    Le-o cam copt-o lu a noştrii: trii goluri, pă loc, le-o dat.
    Ş-am plecat tot suduindu-i, nu c-o luarăm cu Trii-Nula,
    Cât că mă omoare baba fi’ndcă m-am pierdut căşiula.

    laura a spus:
    Aprilie 30, 2011 la 13:44

    foarte frumos. Multe felictari din partea mea

Lasă un răspuns

